Gardasjön, Italien

Jag har ju inte bloggat om mitt eget bröllop ännu, det kommer kanske så småningom. Under tiden kan ni se helt underbara bilder därifrån hos Camilla på Adora Foto:
http://camilladahlin.wordpress.com/2013/06/10/att-gifta-bort-en-kompis-och-vakna-med-en-bordsplaceringskladnypa-i-haret/

Däremot tänkte jag göra ett inlägg med lite bilder från vår bröllopsresa. Vi bodde fem nätter på ett jättefint hotell i Riva del Garda, i norra änden av Gardasjön. Har aldrig varit i Italien tidigare och vet inte hur resten av landet ser ut, men jisses va fint det var kring Gardasjön!

Vi flög till Milano (Bergamo) med Ryanair och hyrde bil. Hade först tänkt betala någon slags taxiservice för att slippa hyra bil, men det visade sig inte vara krångligt alls. Undvik dock att köra bil under helger och Italienarnas semester, då kan det lätt bli lite trafikkaos.

Hotellet vi bodde på heter Kristal Palace och det överträffade faktiskt förväntingarna även om de var höga. Takterassen med utsikt över sjön och bergen var precis lika fin som på bild. Där erbjöds både frukostbuffé på morgonen och happy hour i baren på kvällen.

Vad jag förstått så brukar hotellfrukostar i Italien inte alltid mäta sig med de svenska, men den här hade allt man kunde önska sig och lite till. Kunde äta hur mycket mozarella och parmaskinka som helst till frukost! Dessutom så åt vi middag på hotellet första kvällen och det tar emot att säga det men det var faktiskt bland den bästa maten vi åt under hela resan! I övrigt hade jag lite svårt att hitta den där riktigt bra italienska maten som jag tycker alla pratar om. Kan i och för sig bero på att jag inte lockades av all pasta och pizza. Två restauranger kan jag dock varmt rekomendera Osteria la contrada och Spiaggia Olivi. De sista dagarna hittade vi också bästa glasstället i stan, Gelateria Flora. Det visade sig dessutom ligga alldeles bredvid vårt hotell. Jag har aldrig sett en så gedigen meny av bara glassdesserter. Mums!

Bröllopsresa Gardasjön

4 thoughts on “Gardasjön, Italien

  1. Åh jag älskar Italien. Jag hade inga förväntningar alls innan vi åkte dit i några månader under hösten 2003. Efter det har jag varit tillbaka två gånger. Men den bästa italienska maten hittar man nog mest hemma hos italienarna och tyvärr inte på restaurangerna. Vilket är lite tråkigt. Den absolut sämsta pizzan jag har ätit i hela mitt liv åt jag faktiskt i Rom. Annars kan de ibland ha små restauranger uppe i bergen som kan vara riktigt bra. Men dit hittar man ju sällan som turist.

    • Jag gillade också Italien och kan mycket väl tänka mig att åka tillbaka. Finns ju så många fina områden att besöka. Det var ju absolut inget fel på maten, var nog snarare mina förväntningar det var fel på. Det var först tredje gången i Barcelona som jag hittade de goda tapasen som alla pratade om. 🙂

  2. Haha! Ja den där tapasen letade jag också efter. Det fanns lite här och där, men jag vet inte hur kvalitén var. Tyvärr är mannen inte av Tapastypen så jag fick vackert nöja mig med annan mat. Jag kanske får ta en tur till Mallis och hälsa på min kusin så kanske hon kan bjuda på riktigt tapas i sin bar. Sist jag var där var våren 2000 så det borde vara dags att hälsa på igen…

    • I Barcelona hittade vi faktiskt till slut ett par jättemysiga ställen på en mindre gata, efter rekomendationer. Där kunde man beställa in charkuterier, spanska ostar och röd vin. Sen behövde man inget mer! Litet, mysigt och genuint! Ska du dit något mer kan jag tipsa! Mallis låter också trevligt, dit är jag också sugen på att åka nån gång.

Kommentera

