Ruggiga höstkvällar och mysig eldstad

Plötsligt blev det lite höstruggigt ute. Tillräckligt ruggigt för att få en ursäkt att börja elda i spisen igen!  Så mysigt den här tiden på året när man tänder den första brasan, börjar tända ljus igen och drar över sig filten i soffan.

Tänkte visa lite mer detaljer från vårt hus då och då, och nu kände jag att det var rätt årstid för att visa spisen. Från början när vi byggde vårt hus så hade vi tankar på att vänta med eldstad några år, då det ändå kostar en del och inte är något man ”måste” ha.

Vi ville dock förbereda för hur vi ville ha den och när vi bestämt vilken sorts eldstad vi ville ha och på vilken plats den skulle vara så fick vi tänka om lite. För att spisen inte skulle hamna mitt i rummet och sticka ut för långt från väggen så fick vi mura skorstenen inne i väggen. Så det slutade med att vi gjorde klart spisen på en gång.

Själva insatsen är ett hörn, med mycket glasyta så man ser elden ordentligt vilket jag tycker är trevligt. För att öppna den skjuter man hela glashörnet uppåt.  Designen runt omkring har jag själv ritat. Ska jag vara helt ärligt blev den från början inte riktigt som jag hade tänkt mig, men så här i efterhand så är jag nöjd. Den är byggd av Mur och Kaminkultur i Hedemora som jag verkligen kan rekomendera.

TV-bänken är byggd av Ikeas köksskåp.

2009-10-31 12-15-46

spis

2011-04-13 18-53-22 - 0015

One thought on “Ruggiga höstkvällar och mysig eldstad

  1. Åh vilken snygg kamin! Men så är ert hus mycket nyare än vårt också. Vi har i alla fall gjort om vår giraffliknande mur till helvit. Den var vit med stora schifferplattor på tidigare. Insatsen är från 80-talet… Men vi har annat att lägga pengarna på under tiden och den fungerar ju. Men vi tittar ofta på den och konstaterar att vi borde byta ut den. Kanske ska visa sambon er snajsiga modell, för den var riktigt fin:) Tänker att den borde finnas i olika storlekar då vår insats har två lika långa sidor.

Kommentera

