Fotobok klar!

Nu ni är min fotobok jag tjatat om äntligen klar och beställd! Så skönt att få det gjort. Det blev en jumbobok (31x31cm) på 114 sidor om lilla Vs första år. Kostade kring 1400 kr, så mitt presentkort jag vunnit på 1500 kr blev väl utnyttjat. Eftersom jag hade presentkort så kunde jag inte välja leverantör så den här boken är gjord hos photohome.se. De har en bra hemsida men enligt mig finns det mycket att förbättra i deras designprogram som man använder när man gör boken. Återkommer med rapport om hur boken blev, jag tror i alla fall att de håller mycket bra kvalitet på deras böcker.

Min nästa bok om lilla Vs andra år, har jag faktiskt lite smått börjat på förut.  Den har jag valt att göra i Icas fototjänst. Tycker den verkar lätt att jobba med och har otroligt mycker mer mallar att använda sig av. Nackdelen kan vara att den är online, så man måste vara uppkopplad när man arbetar med den. De har dessutom nästan alltid bra rabatterbjudanden.

Har tidigare också använt myphotobook.se. Har nog varken bu eller bä att säga om dem. Böckerna har blivit bra som jag beställt. Programvaran fungerar bra, men finns bättre.

Mitt tips när man gör en fotobok är att bestämma ett gäng sidlayouter/mallar man vill använda i sin fotobok, och sen försöka hålla sig till dem genom hela boken. Det gör helhetsintrycket mer sammanhängande och mindre rörigt. Jag har också valt ett typsnitt i den här boken som jag har som rubrik på många sidor. Det ger också en röd tråd layoutmässigt.

Det som tar tid med en fotobok är att välja ut foton. Har man väl gjort det så går det rätt snabbt. Så funderar ni på att göra en, börja välj foton! Här kan ni få se några smakprov på några sidor ur boken. Vill ni se mer kan ni skicka ett mail till mig, så skickar jag en länk till hela boken.

fotbok

2 thoughts on “Fotobok klar!

  1. Åh vad roligt att se! Jättefina bilder:) Jag har valt ut en massa foton som bara ligger och väntar på att redigeras och sedan skrivas ut. Jag tror att jag kör på ett vanligt album. Jag brukar ha köpt album på Panduro, med bruna framsidor (att själv göra något med) och svarta blad. Det enda som är svårt är att få till framsidorna så att det blir bra med det bruna. Det hade varit bättre om framsidan varit vit eller svart. Då hade det varit enklare att limma fast snygga applikationer på framsidan utan att det bruna hade varit störande vid själva bokspiralen. Men jag ska absolut gå in och titta på dina tips på fotobokssidor! Jag har skickat efter från photobox, men sist blev jag inte så himla nöjd. Färgåtergivningen i bilderna var under all kritik. Bättre lycka någon annanstans:)

    • Jag jobbar faktiskt på ett vanligt album om hans första år parallellt men då jag lägger ner väldigt mycket tid på varje sida ser jag det mer som en kul hobby och ett komplement till denna bok. Kommer aldrig hinna göra alla hans bilder på det sättet. Jag använder såna posboundalbum som de heter i scraptermer. De har stora plastfickor och lösa blad så jag kan göra vilka kort jag vill och sedan flytta om dem i rätt ordning. Spiralalbum gillar jag också, men som du säger kan det vara svårt att dekorera dem som man vill.

Kommentera

