Julkortsfotografering

Det var ju strålande väder större delen av helgen, så lördag eftermiddag fick avsätta tid till julkortsfotografering. Hade en idé om en grå bakgrund och lite fårskinn och en ljuslykta. Solen gick ju dock ner lite tidigare än jag tänkt, så vi fick lite bråttom iväg. Såg det dock inte som någon nackdel då det brukar bli väldigt fint ljus när man fotar i solnedgången.  Men nja, min bild i huvudet blev inte riktigt som jag tänkt. Ljuset blev alldeles för varmt, och det blev massa skuggor som jag inte vill ha.

Som tur är tänkte jag om lite, provade lite annan ljussättning och sista kortet av mina ca. 130 kort jag laddade in från kameran när jag kom hem fick bli ett julkort! Konstigt att det känns lättare att fota andra på uppdrag än att fota sin egen familj ibland. Både att få det att bli av, och få modellen att samarbeta. Här är några smakprov på de bilder jag inte använde.julkortsfoto

3 thoughts on “Julkortsfotografering

  1. Insåg just att vi skrivit om samma sak, men innehåll som påminner om varandra. Det var inte helt enkelt att få två små troll att samarbeta med sin mor utomhus. Det kan hända att vi får göra om detta i en riggad studio inomhus här hemma. När vi var ute för en och en halv vecka sedan höll vi dessutom på att frysa ihjäl.

    • Tack Rebecca! Det roliga är att dessa är några av bilderna jag inte var nöjd med från början. Men nu när jag redigerat en aning och lagt ut dem här så börjar jag tycka att de blev bra ändå.

Kommentera

