1:a advent

1:a advent började bra, fast höll på att bli mindre bra efter några timmar..

Lilla V smög själv upp vid halv åtta och utan att väcka oss satte han sig med ipaden i soffan, så inget att klaga på det. Sen hade vi det mysigt och jag förklarade hur paketkalender fungerade och han fick öppna sitt första paket. Det var ett sådant ljus som man kan tända varje dag fram till julafton.

Sen skulle vi baka lussekatter men insåg att havremjölken inte skulle räcka, så det var bara att göra sig i ordning och ta en trip till Maxi vilket också gick bra. När vi kom hem satt vi igång baket och här nånstans blev allt fel. Jag lyckades glömma att degspadet blev för varmt, och hällde det över jästen lite för snabbt. Då jästen inte löstes upp var jag säker på att jästsvamparna hade dött. Försökte även baka med saffran som inte var mald (blev pålurad på en julmarknad..) Mamma hade redan talat om att man behövde ta mer än vad farbrorn som sålde den sa, så jag öste i massor. Mortlade med socker och lät den ligga nån timme i sprit.. (som rekomenderat). Så när jag bestämt mig för att degen inte skulle komma att jäsa och insåg att degen nog mer såg ut som en vanlig vetedeg, än saffransdeg så tappade jag tålamodet och lämnade köket. Att åka till affären igen för att köpa mer jäst var inte riktigt vad jag hade lust med.

När jag lugnat ner mig och gick för att diska såg jag dock att degen trots allt jäst. Så lite senare än tänkt så ställde sig lilla V och jag trots allt och bakade ut lussekatterna. De blev helt ok, även om de skulle kunna smakat lite mer saffran.

Allt vad julskyltningen heter hoppade vi faktiskt över. Stormigt och kallt, var det mysigare att stanna inne och äta nygräddade bullar. Nu börjar snart årets julkalender på TV, måste säga att Barnen Hedenhös inte alls låter lika bra som förra årets kalender.

adventsstake
2013-12-01 13-30-01

Kommentera

