Mjölkfri tårta

Vi hade två kalas (ett för kompisar och ett för släkten) och i år kände jag att jag varken hann eller hade ork att baka tårtbottnar, göra fyllningar och dekorera tårtor som jag tänkt från början. Då V är mjölkproteinallergiker så är det inte heller så enkelt att köpa färdig tårta, eller färdiga bottnar. Både vanliga bottnar och marängbottnar innehåller tyvärr skummjölkspulver.

Bestämde mig därför för att göra en slags glasstårta istället. Köpte Sia´s Mangosorbet 0,5l, Hallonsorbet 0,5 l (båda är mjölkfria) och vispade den först lite mjuk innan jag bredde ut dem en i taget i en form (in i frysen däremellan) Sista lagret fick bli vispad mjölkfri vaniljvisp med minimarshmallows och hackad mjölkfri choklad.

Jag tyckte det blev bra, det tar ju några dagar att göra tårtan då den ska frysas i omgång. Dock går varje moment så snabbt att göra så det gör inte så mycket. Går ju att göra i vilken form som helst och med vilken glassort som helst. Det är dock ett bra tips att ha plastfolie i formen, annars kan det bli lite svårt att få loss tårtan.

Dekorationerna gjorde jag av vanlig färgad Marsipan samt vimplar i papper.

Annars är det ingen konst att baka mjölkfritt till kalas om ni vill bjuda på det.
Använd era vanliga recept men byt ut margarinet till ett mjölkfritt margarin, finns både i flytande och vanlig form. Ev. mjölk i receptet kan bytas ut mot havremjölk. Annars är det bara att göra som vanligt. I muffinsen böt jag dessutom ut vetemjölet mot Sempers fin mix och fick glutenfria blåbärsmuffins som blev väldigt lyckade.

Glasstårta

Kommentera

