DIY – Sy en brandmansjacka

Jag ligger lite efter med att rapportera från min projekt på sistonde. Här ska ni få lite inspiration till enkelt syprojekt till barnen.

Efter den här inspirationen och guiden har jag sytt en brandmansjacka till V av en gammal svart skjorta fyndad på second hand.

I kort så sprättade jag bort alla knappar och sydde på kardborreband fram. Sen klippte jag av ärmar och längden på skjortan för att passa på V. Sydde även in sidor och ärmar litegrann. Avslutade med att sy på reflexband på ärmar och nertill på jackan samt sydde på ett litet symärke.

När han fyllde år fick han ett brandmanskit med hjälm, kofot, radio och en brandsläckare så nu blev klädseln komplett. I det kitet fanns också ett silvrigt brandmansmärke, men det fästet gick snabbt av. Jag borrade därför hål i den och sydde fast den på jackan som en knapp istället. Brandmanskitet tror jag var inköpt på Citygross kring jul, så kanske finns kvar om någon är intresserad.

Även en halvfärdig polisskjora är tillverkad och jag håller ögonen öppna efter att hitta en vit skjorta som ska bli till doktorsrock. Kul att sy utklädningskläder då det inte ställer så höga krav på resultatet. Barnen blir oftast nöjda fast sömmarna är lite sneda.

Något partisk i frågan men sötaste brandmannen jag sett om ni frågar mig!

I morgon tar vi tåget till Uppsala och sen vidare till Stockholm på söndag där jag äntligen ska få gå min privata fotokurs med Emelie. Ska bli så spännande!

2014-03-29 17-54-09

Kommentera

