Stockholm med barn

Hade lovat V att hela familjen skulle åka iväg och bo på hotell innan bebis bestämmer sig för att komma ut till oss.  Så i helgen tog vi en lång weekend och åkte först tåg till Uppsala och hälsade på syster med familj en natt. Vi tog det rätt lugnt i Uppsala och gjorde en liten utflykt med picknick till närmaste lekpark. Fick även syster att ta några kort på både mage och familj, vilket jag är jättetacksam för.

gravidbilder uppsala

Söndag morgon åkte vi vidare till Stockholm. Där besökte vi Junibacken, som absolut var ett trevligt besöksmål, men enligt mig ganska dyrt inträde för vad man får för pengarna. Kostade 145 kr för vuxna och 125 kr för barn över 2 år. Det finns tre olika lekrum med lite olika teman. Första rummet är det olika gestalter från sagoböcker man träffar, sen kommer man till Ville Villekulla, där man kan leka rätt länge i Pippis hus, och åka rutschkana. Man kan även provsitta lilla gubben och bygga med stora klossar. Sista rummet är uppbyggt utifrån LasseMajas detektivbyrå böckerna. Mellan de första rummen åker man ett sagotåg som jag tyckte var trevligt. Nackdelen var kanske att V mest tyckte det var läskigt och ville därifrån.. han trodde den gigantiska råttan i Nils Karlsson Pyssling skulle äta upp honom. Sen var det flera av sagorna som Ronja Rövardotter, Bröderna Lejonhjärta t.ex. som han inte kände till då jag tycker de passar bättre för lite större barn. De har även ett program varje dag med lite olika aktiviteter och teaterföreställningar. Deras café var riktigt mysigt och inrett med cirkustema. Plus för att de hade mjölkfri pinnglass. Deras butik älskade jag med mycket fina barnböcker, leksaker och annat.

På måndagen var det riktigt regnigt och vi besökte Tekniska museet. Jag var lite skeptisk innan,  men det kan jag absolut rekommendera. Tycker barnavdelning var stor och det fanns mycket att prova på. Även mindre syskon hade en lekhörna, så jag skulle vilja säga att det passar de flesta åldrar. Vi tittade även på visning av modelljärnvägen, och tittade lite på den vanliga utställningen. Sen hängde vi med pappan på GameOn utställning där han skulle kunna ha spenderat hela dagen. V gick mest runt och frågade mig hur spelen fungerade, jag som knappt vet vad som är upp och ner på en tv-spelskontroll… Fanns även trevligt café/lunchställe.

Anledningen att vi var i Stockholm just söndag-måndag var att jag hittade det här superbra erbjudandet på Scandic Grand Central som är ett jättefint hotell som ligger precis bredvid T-centralen. Bara att kliva av tåget och gå ut mot Kungsbron istället för mot stationshuset så är man på rätt gata. De har ett erbjudande kallat Lazy Sunday just sön-mån hela året i mån av plats, samt extra nu vid påsk. Vi betalade endast 890 kr för oss alla tre då V delade säng med oss. Då fick vi ett superior extra rum, vilket innebar ett lite rymligare rum, frukt och godis, morgonrockar, extra filmkanaler, en voucher på 50 kr att handla med på hotellet. Så det kan jag verkligen rekommendera er att utnyttja.

Vi har haft en jättebra weekend, V älskade att bo på hotell och att få åka tåg, bussar och spårvagn. Nu ska bara min kropp återhämta sig några dagar. För hur mycket man än försöker minimera promenader mellan bussar, tåg och aktiviteter så är det lite väl slitigt att göra Stockholm när man bara har några veckar kvar till förlossning..

Kommentera

