Påskfint

Det är något speciellt med påskpynt tycker jag. Tror det är för att det är mer kravlöst än julpyntadet. Eller så tycker jag bara att fjädrar, ägg, hönor och kycklingar är så mycket roligare än röda tomtar. Kanske speciellt i år då jag snöat in på färgen gult även i andra anseenden än påskpynt. Jag brukar i alla fall gärna köpa något påskpynt till min samling varje år och i år har jag helt snöat in på de svartbruna fjädrarna med vita prickar. Både ett ägg och en krans har inhandlats. Finns på blomsteraffären på Kupolen.

En annan favorit är annars de svarta små hönorna med prickar som är tunga som små stenklumpar. De köpte jag förra året på Dalarnas Museum, men har sett dem lite var stans även i år, bl.a. på Cervera. Finns i flera färger.

Nu saknas bara lite påskris och våriga blommor utanför dörren. Sen tänkte jag förhoppningsvis hinna göra lite påskpyssel med V också. Han konstaterade dock med bestämdhet att han inte ville träffa den där påskharen jag har pratat om. Fick förklara att han endast kom på natten eller när vi inte var hemma och gömde påskägg…

påsk 2014-22014-04-01 08-46-062014-04-01 08-49-25påsk 2014-1

Kommentera

