DIY Pimpade godisägg

Har haft en vision om att måla sådana godispåskägg i papper och dekorera själv. I alla fall jag är lite less på standardäggen med påskkycklingar och fina bilder på. Tänkte också att det kunde vara ett kul pyssel att göra med V. Köpte först några omålade ägg på panduro. De hade 3-pack med olika storlekar för 29 kr. Sen var jag till Pärlan Secondhandbutik och insåg att jag skulle åkt dit direkt. De hade ju en hel låda med påskägg för 5 kr styck. Flertalet var helt oanvända och inplastade. Så köpte några till!

Sen målade vi och dekorerade äggen, mest med washitejp. Men även lite vanliga band, fjädrar och skrev text med dymon. Prickar målades enkelt med hjälp av tops.  Jag vet inte riktigt om min vision om hur äggen skulle se ut infriades, men det var ett roligt pyssel. Nu ligger de i en skål och väntar på att den där påskharen ska komma och fylla dem med något. Morgonens olösta gåta här hemma är dock när påskharen egentligen kommer, någon som vet?

2014-04-13 08-46-59 måla påskägg

6 thoughts on “DIY Pimpade godisägg

  1. Kul o se att ni oxå pysslat ihop ägg. Vi gjorde det förra året till min lille brors barn, vi blev så nöjda. Ska nog pyssla ihop nåt ägg i kväll, vem vet vart påsk haren lägger det 😉 Hos oss brukar påsk haren variera dag ibland långfredagens förmiddag eller påskaftons fm. Det har varit en bra variation för det kan bli lätt förmycket gottis annars, då drar man ut det goda. Ha en skön och fin påsk, kram på Er!!

    • Smart att variera påskharens ankomst. Jag tänkte också lite så, det beror ju lite på vad man har för planer för påsken och när man träffar far- och morföräldrar och andra som kanske också kommer med påskgodis. Ha en bra påsk ni med! /kram

  2. Fina ägg! Jag gjorde ett vitt ägg, men Swarowskikristaller (också Panduro) till mormor och farmor. Inuti låg ett urblåst ägg på bomull. Inuti det urblåsta ägget låg en liten lapp (de fick ju knäcka det ägget för att få ut lappen) där det stod att ”jag kommer att kläckas någongång i oktober”. Det var så vi presenterade att Axel var på gång.

    När jag bodde hemma var det påsktuppen som värpte ägg i kylskåpet och det hittade man alltid på påskaftons morgon. Så har vi också gjort någon gång. Sedan har vi varit lite busiga och lagt det någon annanstans så att de fått leta lite i huset. Också på påskafton.
    I Magnus bästa kompis familj är det äggletartävling ute i trädgården – på påskafton.

    • Åh vilken bra idé med dina ägg till mormor och farmor. Lite sent för det nu, kan liksom inte undgå att märka att jag är gravid! 🙂

      Så kul att höra vilka traditioner alla har. Jag sa att påskharen nog lämnar en lapp när han varit här, så vi vet när vi ska leta. Så får det nog vara lite olika från år till år.

    • Ja men visst är det! Glömde dock att skriva att man kan se upp lite med att måla kanterna på äggen, då det gör att de blir rätt svåra att öppna och stänga, och lätt klibbar ihop hur länge de än torkat. Så vi får väl se om påskharen lyckas fylla dem överhuvudtaget! 🙂

Kommentera

