Fotobok – med lite tips från coachen

Jag hade en vision en gång i tiden om att det vore väldigt schysst att göra klart V’s återstående fotoböcker innan lillebror kommer ut. Nåja nu är i alla fall en till färdig och beställd, så jag känner mig ändå nöjd. Den här gången testade jag icafoto.se (samma företag som fotobox.se) och jag tycker det fungerade riktigt bra. Alla såna här program har naturligtvis en massa brister. Jag höll t.ex. på att bli galen när jag inte ville ha en bild på första sidan i boken, men det var tydligen ett måste.

Här kommer lite plus och minus:
+ Det finns många standardmallar, bakgrunder, layouter och små bilder att använda.
+ Konceptet är enkelt och lätt att förstå.
+ Det finns t.o.m. möjlighet att redigera bilderna en del direkt. (även om jag rekommenderar bättre redigeringsprogram)
+ Man behöver inte ladda hem någon programvara, allt görs på Ica’s sida på nätet.
+ Det går att kopiera en layout som man är nöjd med till en ny sida, så man slipper göra om egna.
+ Finns nästan alltid något bra rabatterbjudande. – Man behöver tillgång till internet då allt görs online..

– Man kan inte kopiera t.ex. en textruta från en sida till en annan.
– Man kan inte spara redigeringarna för texten så man slipper ställa om den i varje ny ruta, om man inte vill använda exakt samma storlek/färg/typsnitt i hela boken.
– Beroende på vad man beställer så kan frakten bli dyr, då de lägger på frakt för varje bok.

Mitt bästa tips om ni funderar på att göra en fotobok t.ex. en årsbok är att först sätta er med alla bilder och välja ut kort. Det är absolut tråkigast och tar mest tid. Sätt små mål för att det inte ska bli övermäktigt, ta t.ex. en månad per kväll och välj ut de bästa korten från den månaden. Passa på att samtidigt rensa bort lite kort. Jag kopierar över de korten jag valt till en ny fotobokmapp. När jag sedan efter ungefär 12 kvällar fått ihop mitt år i den där fotoboksmappen så laddar jag upp hela mappen till ett album på icafoto.se.  Nu återstår det roliga! Att göra själva boken, när alla bilder sedan är valda tar sen faktiskt inte så lång tid.  Ofta gallras automatiskt lite fler bilder ur i detta steg, då man ser vilka kort som passar ihop och hur många som passar in på en sida. Glöm inte att skriva lite texter! Enkel regel är att svara på Var? Hur? När? Vem? Man kommer inte alltid ihåg det man tror..

När man fått in det här tänket med att dokumentera text, och sätta ihop bilderna i ett sammanhang kommer ni automatiskt ta bättre bilder från semestrar, kalas och annat. För om ni redan när ni fotar tänker er in i hur ni vill ha er sida i fotoboken så inser ni att ni både vill ha översiktsbilder och detaljbilder, vilka saker som är viktiga att få med. Samt att även fotografen bör vara med på några bilder.

Möjligheten finns också på icafoto.se att dela sin fotobok med vänner eller hela facebook. Tänkte inte lägga ut en länk här men om någon skulle vilja se eller ha lite inspiration så skriv en kommentar, eller ett mail så skickar jag gärna en länk till hela boken. Här är några exempelsidor:

fotobok 1 Fotobok 2 Fotobok 3

3 thoughts on “Fotobok – med lite tips från coachen

  1. Boken ser ut att vara riktigt fin 🙂 jag skulle gärna vilja se hela boken då min inspiration har fastnat helt :/ så himla svårt att veta vad man borde ha med i boken. Har även lagt till dig på Instagram 🙂

    • Hej Jenny, Kul att du hittat min blogg och lagt till mig på Instagram! Jag har mailat en länk via icafoto’s sida där det ska fungera för dig att se boken så hoppas det fungerar. Hör av dig annars! Hoppas du får lite inspiration i alla fall. Åh vad jag önskar hitta lite tid till att göra fler fotoböcker. Med två barn går tiden i ett rysligt snabbt tempo! 🙂

Kommentera

