DIY Lappuggla med inbyggt prassel

Har många gånger velat sy någonting själv istället för att köpa när kompisar fått barn, oftast slutar det dock med att jag åker och köper något ändå. När jag för några veckor sedan gjorde denna var dock motivationen lite större till att sy, då jag inte alls hade lust att åka till Kupolen. (ja jag förstår att ni inte tror mig, men det hände faktiskt i mitt höggravida tillstånd!)

Så jag letade lite inspiration på nätet, självklart Pinterest igen. Utifrån lite olika idéer där så bestämde jag mig för att göra en liten leksak, med såna lappar/etiketter på och som helst skulle prassla lite. Den här gången får ni ingen fin tutorial, för mönstret har jag ritat själv. Har ni några frågor angående utförande så får ni säga till.

Det blev en liten Lappuggla till slut. Förutom pillet med att sy fast smådelar som ögon och näbb, så var det riktigt kul. Jag tog en gammal styvare plastpåse som prasslade lite, och la med som ett mellanlager i ugglan. Dock kan jag ge er ett tips! När ni ska sy ihop ugglan rekomenderar jag er att tänka både en och två gånger i vilken ordning lagren ska ligga. Jag hade sytt runt i stort sett hela innan jag kom på att det blir snyggare att ha plasten inne i Ugglan än på utsidan… Delarna ska alltså vara i ordningen 1. Framsida uggla med rätsida upp och lappar fastnålade inåt.,  2. Baksida uggla med rätsida neråt, 3. ev. prasslig plast överst.

Nackdelen med plasten är att jag inte tror att man bör tvätta den i maskinen, med risk för smält plast. Så den kan man ju välja om man vill ha med eller inte. Det kan också vara kul om man har att sätta i någon bitring eller liknande i någon av banden.

Så nu är det er tur att sy Lappugglor eller andra djur och inspirera mig lite mera! Presenten uppskattades i alla fall av mycket av mamman. Den nyfödda lilla tjejen ville mest sova.

Lappuggla

One thought on “DIY Lappuggla med inbyggt prassel

  1. Den lilla tjejen kan inte prassla med den än, men gillar att titta på ögonen – kan mamman rapportera 😉

Kommentera

