DIY Babytäcke

Igår fick jag äntligen en stund över till att göra färdigt Frans babytäcke som jag arbetat med ett tag…

Jag ville göra det väldigt enkelt, så har gjort som ett lapptäcke med väldigt få tygbitar. Började dock med att sy ihop två tygbitar avig mot räta, istället för räta mot räta. Skulle kanske sett varningstecknen redan där! När jag sen fått ihop hela framstycket och skulle sicksacka fast ett mellanlägg, höll jag på en hel kväll. Först för att lyckas sicksacka fast det utan att det skulle dra sig och bli knöligt. När jag efter många sprättningar äntligen var nöjd med det insåg jag att jag sicksackat fast mellanlägget på fel sida och fick börja om. Så efter två timmars arbete den kvällen var jag tillbaka där jag börjat. Med facit på hand hade det varit vettigare att sova den tiden. Jag har hört något om att man kan skylla på amningshjärna men har aldrig riktigt trott på det..

Tygerna på framsidan är från Panduro, baksidan är ett blå sweatshirttyg. Sen har jag sytt fast lite band som fungerar både som fin detalj, att leka med, och ger möjlighet att fästa leksaker i. I går hann jag även sy ett passande kuddfodral.

På bilderna har jag bäddat i vår fina vagga som hänger i taket i sovrummet. Dock har Frans inte fått sova så många nätter i den ännu. Babynestet i vår säng fungerar super, och gör det lättare att stoppa i nappar och lägga på en lugnade hand när magen är bråkig.

babytäcke

Kommentera

