Bästa rabarberpajen

Så här i rabarbertider så måste jag tipsa om den absolut godaste rabarberpajen jag har ätit hittills. Inte säker på att det var exakt det här receptet men med ett väldigt liknande recept har jag för många år sedan faktiskt vunnit en rabarberpajstävling på jobbet! Om någon tycker annorlunda så får ni gärna bjuda mig på en ännu godare!

Rabarberpaj med hallon
Rabarber
Hallon eller jordgubbar (frysta fungerar bra)
2 msk potatismjöl

100 gr vit choklad, hackad i bitar
1 dl riven kokos
2 dl havregryn
1 dl råsocker
1 dl flytande margarin eller 100 g smör

Gör så här:
Fyll en pajform med rabarber skurna i små bitar och hallon (eller jordgubbar).  Strö över potatismjöl

Blanda resten av ingredienserna. Använder man flytande margarin som jag gör blir det ingen deg utan mer smulor som man väldigt lätt kan strö över. Annars nyp ihop till en smuldeg och strö över rabarber och jordgubbar. Där jag hittade receptet står det att den ska bakas i 200 grader i ca 15 minuter tills den har fått en gyllene färg. I min ugn har jag dock fått grädda nästan 25 min innan rabarberna har blivit riktigt mjuka. Så kolla med valfritt verktyg att rabarberna har blivit mjuka innan ni tar ut den.

Servera med vaniljsås eller vaniljglass.

2014-06-09 20-16-10

Kommentera

