Liten blir stor

Min tidigare lilla kille har nu blivit stor plötsligt och jag är stolt mamma som måste dela med mig!

Efter att under lång tid vägrat pottan, då den har varit lite otäck och läskig har han nu slutat med blöjor helt på dagtid. Lite motivation i form av ett papper med tio rutor där han fick ett klistermärke för varje dag helt utan blöja fick honom att vilja sluta använda blöjan. Sen behövde vi ta oss över några trösklar till då tydligen toaletter var ännu läskigare och även kissa ute i buskarna, till sist lyckades han även bajsa på pottan. När klistermärkespapperet var fyllt lovade vi honom en cykel, och förra helgen åkte vi och köpte den till honom.

Då jag vet att hans tålamod ibland tryter om något är lite för svårt, så försökte jag förbereda honom lite på att det inte skulle vara så lätt att lära sig cykla och att man måste träna mycket innan man kan. Han förstod inte vad jag pratade om utan svarade bara ”men mamma jag kan cykla”  Pyttsan fick jag, efter ett varv runt kvarteret cyklade han flera meter själv. När dagen var slut cyklade han själv utan problem. Inte ens 3,5 år ännu! Jag tackar balanscykeln för denna prestation, samt trampbilen som gjort att han fått träna på att trampa och bromsa. Men även hans inställning då jag tror att han helt enkelt inte förstod att det skulle vara svårt överhuvudtaget. Han hade ju redan bestämt att han kunde cykla!

vilgot cyklar

3 thoughts on “Liten blir stor

  1. Vår 6-åring har å sin sida bestämt att han INTE ska cykla. Det ser tråkigt ut och så behöver han inte lära sig att cykla eftersom han har sin sparkcykel. Jaja… Han lär sig väl någon gång han också. Lillebror är däremot mer ihärdig och jag kan sätta rätt mycket pengar på att lillebror kommer att lära sig att cykla före storebror. Och när lillebror kan cykla så kommer nog storebror att haka på. Det är tur att vi har lillebror som oftast drar med sig storebror på äventyr:)

Kommentera

