Trädgård 2014

Jag brukar få ett infall någon gång varje sommar och fota lite i trädgården. Det är lite kul att se hur den förändras från år till år eller för att helt enkelt bara komma ihåg vilka sommarblommor vi hade tidigare år.

I år fick det bli ceriserosa blommor på terassen. Pelargonen kommer inte riktigt till sin rätt på bild men den är jättestor och lyser med sina knallcerisa blommor. Även terasskrukorna kommer inte riktigt till sin rätt då de vissna blommorna kanske borde ha plockats bort innan fotografen var där..

I en plantering på baksidan har vi oranga dagliljor som precis börjat blomma. Lite överskattad blomma dock, som det hörs på namnet. Blommorna vissnar väldigt snabbt och växten består största delen av sommaren bara av blad. De fina vissna alliumlökarna fick jag av min snälla granne då hennes man inte alls gillar dem. Nu får han istället titta på dem i vår rabatt… Herr Thorsell var tydligen inte heller så förtjust men hos mig är det en favorit. Hela landet ska dock göras om i höst, så vi får väl se vad som överlever till våren.

På framsidan håller de fina hostorna på att ta över landet. Ännu ett land som behöver lite förflyttningar och kompletteringar. Från att ha haft noll trädgårdsintresse har det ändå växt fram en del sen vi flyttade till hus. Även om det handlar mycket om design och form precis som inredning så är det så himla svårt att få till det som jag vill. Det är ju tyvärr inte bara att välja en växt utan den ska vara härdig, den ska blomma rätt säsong, den ska ha rätt färg, rätt växtsätt, rätt växtplats och rätt höjd. Hur sjutton ska man få ihop den ekvationen och lyckas hitta passande växter när man dessutom kan noll om växter från början?

Växtkunniga människor får gärna anmäla sig så kan jag förklara vad jag är ute efter och kanske få lite tips och förslag på vad som passar.

 

trädgård 2014 IMG_2785_resize IMG_2791_resize trädgård2 2014 IMG_2794_resize

2 thoughts on “Trädgård 2014

  1. Så vackert Cecilia! Jag är smått avundsjuk och alliumen ser ut att trivas väldigt bra. Får väl njuta av dem över häcken

    • Tack Marion! Finns mycket jag är avundsjuk på hos dig med!! Vi tänkte förresten fortsätta med häcken mellan oss imorgon om det är ok med er? Blir så fint när den blir klippt! Kram

Kommentera

