Stockholm i regnkaos

..fortsättningen på vad vi gjorde på vår semestertripp.

Från Trosa åkte vi mot Stockholm och stannade för lunch på Saltå Kvarn vilket var trevligt och gott. Sen åkte vi till Zetas trädgård i Stockholm dit jag länge velat åka, nu vill jag åka tillbaka ännu mera men utan barn. Skulle kunna gå och inspireras och titta på växter där en hel dag.

Dagen efter mötte vi upp barnens farmor som så snällt ville bjuda oss på en hotellnatt i Stockholm. Mycket trevlig tradition! V och farmor åkte en sväng till spårvägsmuseet medans jag och herr T fick gå några timmar på stan (och F förstås). Det gick dock sådär med shoppingen. Första stoppet blev på PUB där jag gillar att besöka inredningsbutiken R.O.O.M, men tydligen hade de slagit igen för att i höst öppna i Täby Centrum. Sen lyckades jag i alla fall få tag på ett sandaler som jag letat efter, men medans jag shoppade skor bröt ovädret lös. Det regnade och åskade helt galet! Ingen idé att ens fundera på att korsa gatan. Så där blev vi stående i en skoaffär medans jag blev allt hungrigare (= mer och mer irriterad). Till slut lyckades vi ta oss över till Åhlens men där inne var det lite kaosartat med människor. Eftersom ingen kunde vara ute på gatorna hade ju alla försvunnit in i affärerna istället. Då tog vi oss ner över plattan där man kan gå under tak och jag tänkte att vi kunde äta lunch på fiket längst ner på NK. Men nejdå där var det en hel sjö och gick inte ens att ta sig in i butiken, lite senare fick vi reda på att det hade varit en massa vatten även där inne och runnit vatten från taken osv.

Fick i alla fall i oss mat till slut, men tiden gick och jag började bli stressad då det kändes som min shoppingdag bara försvann. Försökte med ett par till butiker som jag tänkt besöka och även de var stängda pga. översvämningar. Nåja handlade i alla fall skor, lite presenter på NK och lite smågrejor på Lagerhaus vilket är bättre än inget. Kvar på shoppinglistan står nu klänning att ha på bröllop som dessutom går att amma i…någon som kan lösa den?

Dagen efter gjorde vi allihopa en båtutflykt till Vaxholm där jag aldrig varit. Det var en lagom lång och trevlig båttur och Vaxholm var fint att strosa runt i. Hittade bland annat en jättefin leksaksaffär som hette Barnens Handelsbod. Det allra bästa var dock lunchen, inte billig men mycket god. Restaurangen hette Sva Marga Mat och deras sommartallrik ser ni på bilden nedan.

vaxholm

One thought on “Stockholm i regnkaos

Kommentera

