Blått, grått, fåglar och stjärnor…

Nog för att jag spenderar många timmar framför datorn även i vanliga fall. Men när jag ska försöka sitta still och ta det lugnt för att bli kvitt en förkylning blir det några timmar till. Den tiden har spenderats till att klura på hur lillebrors framtida rum ska utformas.

Jag har utgått från den tapet som i dag finns i rummet som en fondvägg. Så färgerna kommer därför gå i blått, grått och lite detaljer i koppar/rost. Eftersom motivet på tapeten är påfåglar och jag på senare tid snöat in lite på ugglor så blev temat fåglar. Eftersom fåglarna oftast befinner sig på himlen så tänker jag mig även att lite stjärnor och moln passar utmärkt till.Frans rum inredning

  • Fåtölj som passar för både amning och sagostunder känns viktigt och Strandmon från Ikea tror jag kommer göra det jobbet utmärkt. Hade tänkt mig den i grått först, men nu lutar det mer åt den blå som har ett trevligare tyg.
  • Är lite osäker på matta, men den får gärna vara grå och rund och skön att sitta och leka på. Någon som har tips?
  • En vägg med lite olika husformade hyllor och en lampa i form av en fågelholk vore kul att få ihop. Make & Create (även panduro) har träfärgade som kan målas och dekoreras som man önskar.
  • Stjärnkudden och stjärnvimplarna är tillverkade av ett företag som heter Numero 74 och finns att köpa bland annat hos miniroom.se. Själv tänker jag nog försöka sy både kuddar och vimplar.
  • Sen vill jag ha något svartvitt print. Har länge suktat efter mini empires peacock tavla som är jättefin och passar till tapeten. För någon vecka sen såg jag också denna uggleposter i ett skyltfönster som bland annat går att köpa här.
  • Ett nytt bäddset i grått till spjälsängen skulle vara trevligt då jag endast har två hemmasydda sen V var liten. Dock har jag ju Ikeas täcke och kudde vilket gör att inte alla bäddset passar. Detta grårutiga från HM Home var i alla fall fint och har samma mått. (110×125 cm)
  • Den rostiga plåtbokstaven är redan inköpt. Har ett V på storebrors rum och tyckte att det vore kul att ha ett F till lillebror.
  • Lampan funderar jag på som fönsterlampa. Eller egentligen är det ingen lampa utan bara en hylsa man kan trä över en sladd och lampsockel. Jag såg den på nya butiken CT Home i Borlänge, men efter lite googling verkar det vara House Doctor som är märket. Har märkt att fönsterlampor som står på fönsterbänken lätt kan åka i golvet i ett barnrum. Sladdar kan vara roliga att dra i.
  • Som förvaring får Ikeas exepdithylla stå kvar. Den har hängt med sen min första lägenhet och är fortfarande både snygg och praktisk. Frågan är om jag ska komplettera med några fler Branäs-korgar från Ikea att ha leksaker i eller om jag kan hitta något annat bättre. Efter 14 år börjar jag bli lite trött på dem…
  • Den vita spjälsängen är i metall och fyndad på blocket.

Så vad tycker ni? Har ni tips på annat som skulle passa in? Nu återstår bara för mig att försöka tömma den stora expedithyllan från mina tyger och pysselsaker och hitta nya förvaringsplatser för det. Nog för att jag gillar förvaringslösningar och att strukturera och organisera men det kan bli en spännande utmaning. Tur att jag i graviditetsrensandet faktiskt tömde lite andra skåp och lådor!

3 thoughts on “Blått, grått, fåglar och stjärnor…

  1. Hej, Jag är övergripande ansvarig på CT Home i Borlänge. Lampan du skrev om finns fortfarande hos oss och är från PR Home den kostar 299 kr för upphänget samt 99-129 kr för glödlampan. Välkommen in till oss och få en rabatt på 20 % om du fortfarande vill ha en fin fönsterlampa :).
    Med vänlig hälsning Frida Rubensson, CT Home Sweden

    • Hej Frida, Kul att du hittade till min blogg och ber om ursäkt för mina felaktiga uppgifter angående lampan. Jag kollade aldrig vart den kom i från i butiken. Inredningsprojektet har inte riktigt kommit igång ännu, men tusen tack för ett bra erbjudande och kan mycket väl hända att jag kommer in i butiken och utnyttjar det!

  2. Pingback: Frans babyrum | fruthorsell

Kommentera

