Gott och enkelt – Lövbiff i Pitabröd

Den här veckan har mest varit kantad av ögoninflammation, nackspärr och halsont för min del. Nu är jag less på sega förkylningar som aldrig riktigt släpper. Inbillar mig att jag kanske är på bättringsvägen i alla fall och ser framemot att kunna få göra något annat än att försöka vila i helgen.

Som fredagsmiddag gjorde vi detta recept som blivit en snabb och enkel favorit här hemma. Originalreceptet har jag hittat här men har skrivit om det nedan som jag själv brukar göra det.

Lövbiff i pitabröd med chilikräm (ca. 4 pers)

· 500 g lövbiff
· 1 st röd lök
· 4 st tomter
· Ruccola
· Olivolja till stekning
· Salt
· 3 msk sweet chilisås
· 2 msk soja
· pitabröd

Chilikräm
· 1 vitlöksklyfta
· 2 msk sweet chilisås
· 2 dl crème fraiche
· salt & peppar

1. Gör först chilikrämen genom att pressa vitlöksklyftan och röra ihop den med creme fraiche och sweet chilisås. Smaka av med salt och peppar.
2. Skär tomaterna i småbitar och skölj ruccolan.
3. Strimla löken och lövbiffen.
4.  Hetta upp en stekpanna så att den blir riktigt varm och häll i lite olivolja. Salta köttet och stek det hastigt tillsammans med löken.
5.  Tillsätt sweet chilisåsen och sojan.
6. Värm pitabröden och varva biff, ruccola, tomat och chilikrämen i bröden.

pitabröd med lövbiff

3 thoughts on “Gott och enkelt – Lövbiff i Pitabröd

  1. Pingback: Veckomeny – 1 | fruthorsell

Kommentera

