Uppdatering skafferidjur och annat

En liten uppdatering angående våra otrevliga besökare från förra lördagen.

Genom försäkringsbolaget kom en kille och skulle spruta något gift i köket. Bra tänkte jag som var rätt stressad över dessa små skalbaggar som dök upp lite här och var i början av veckan. En ung kille med en flaska Myrr kom och sprayade lite kring socklar och kökslådor. Är glad att de kom men kändes ju lite som att vi kunde fixat det själva om det var så enkelt…

Nåja, jag hade sparat en skalbagge i en liten burk för jag tänkte att det kunde vara bra att få den identifierad, för att till exempel veta vilka matvaror den helst mumsade på. Killen hade ingen koll så efter lite mer googling kom jag till slut fram att det inte alls var en mjölbagge eller plattbagge som jag trott, utan en kornvivel, som jag ännu lite senare konstaterad var en risvivel. Skönt, för dessa är betydligt enklare att bli av med. Jag känner mig således numera lugn angående våra husdjur och kan snart titulera mig expert på området skafferibaggar så mycket som jag läst på om dem.

Så om någon undrar vad jag har pysslat med under veckan så har kökslådor städats, många timmar spenderats på att hitta vettiga förvaringsburkar som passar i lådorna och idag har nya och gamla burkar märkts med dymon. Så här prydligt har det inte varit i kökslådorna sen vi flyttade in. Kan visserligen ha något att göra med att maten som var där i har slängts och de fortfarande är nästan tomma. Förvaringsburkarna med turkost lock hittades till slut på Ica Maxi om någon undrar.

I övrigt så har jag kännt mig relativt frisk den här veckan, äntligen! Istället har herr Thorsell tagit över stafettpinnen och varit sjuk sen i tisdags. Om någon undrar börjar jag nu få nog av sjukdomar och hoppas Oktober blir en betydligt trevligare månad än vad september varit.

IMG_5160

förvaringsburkar torrvaror

One thought on “Uppdatering skafferidjur och annat

Kommentera

