Hemgjorda maränger!

Ja jag vet det är säkert jättemånga som brukar göra maränger själva men efter några halvhjärtade försök genom åren med totalt misslyckande så är detta stort för mig. Jag har alltid sett maränger som något halvt omöjligt att lyckas med.

Den här gången läste jag på ordentligt och följde alla tips och instruktioner jag kunde hitta. Resultatet blev över förväntan då jag till och med lyckades spritsa ut dem på plåten. Det enda som kunde varit bättre är färgen. Jag hade tänkt mig citrongula maränger och köpte gul hushållsfärg. Hur mycket gul färg jag än hällde i blev dock bara marängerna vaniljgula. Men de blev bra ändå, har rätt form och är goda. Så en klapp på axeln till mig för jag är stolt över att ha lyckats med detta som egentligen inte var så svårt..

Receptet jag följde var detta. De tips jag även följde som inte stod där är att inte använda en plastbunke då det lätt finns fett kvar i rispor i dem. En glasskål eller rostfri bunke är att föredra. Sen ska det fungera bättre med rumsvarma ägg och inte kylskåpskalla.

maränger

 

Kommentera

