Namngivningskalas på Fransdagen

Kalasdagen börjar lida mot sitt slut och nu kan ni få ta del av det färdiga resultatet.

Kalasbarnet skötte sig utmärkt och började med att sova hela natten, tyvärr passade inte mamman på att göra det samma.. Han var sedan vaken två timmar för att återigen sova 3,5 h på förmiddagen. Så kalasförberedelserna kunde utföras i lugn och ro.

Temat var gult, grått och ugglor om det inte framgår. Så om vi börjar från vänster valde jag skumbananer, små gula minimarabou chokladbitar för att matcha temat. Mina inte så gula maränger fick bo i en skål. I skålen på fot hittar ni chokladbollar som Vilgot bakat alldeles själv på dagis denna vecka. Frågade honom om vi skulle äta chokladbollarna när vi kom hem från dagis men han svarade bestämt att vi fick bara ta en var för resten hade han bakat till Frans kalas…och där smälte mammahjärtat en aning.

Gjorde två olika sorters cupcakes. En med blåbär och en med choklad och hallon. Båda är dock toppade med en limefrosting som jag tyckte passade bra. De ena cupcakesen är sedan dekorerade med bokstaven F som jag tryckt ut i sockerpasta som jag blandat ett pulver i så den stelnar. De gula och grå cupcakesformarna har jag hittat hos Klaraform.se som har en webbutik men med lager i Borlänge så man lätt kan hämta.

Glasflaskorna med sugrör är urdruckna smoothieflaskor från Ica. Brukar spara dem då de är perfekta till barnkalas med färgglada sugrör i. Vill man ha dem ännu mer barnvänliga, och minska risken för spill, kan man säkert borra hål i metallocken och trä sugrör genom.

Tårtan är beställd från Åselby Konditori utan dekorationer. Ugglorna och bokstäverna har jag själv gjort i gul marsipan och resten i sockerpasta.

På våningsfatet hittar ni kanelbullar (dagen till ära), mördegskakor med en espressofyllning och på toppen köpta citronkakor.

IMG_5231b

Frans namngivning

dessertbord gult grått ugglor

IMG_5235

dessertbord gult grått ugglor2

IMG_5386

2 thoughts on “Namngivningskalas på Fransdagen

  1. Supersöta lilla Frans ❤
    Kalsafina ugglor! Jag gillar också ugglor skarpt. Tyvärr är ju inte dekorationer min staka sida. Det ser ut som att någon på högstadiet har gjort mina dekorationer, så jag låter helst bli 😉
    Och visst smälter man totalt när storebror tänker på lillebror… här har vice versa också börjat inträffa. "Ja men vi måste bjuda X storasyster också så att L har någon att vara med på mitt kalas".

Kommentera

