Veckomeny – 1

Då jag känner mig lite för kräsen för att testa matkasse men är otroligt trött på att spendera nån timme varje vecka med att sitta och fundera ut en matsedel och vilka maträtter det ska handlas till så har jag nu äntligen gjort klart min veckomatlista för sex veckor. Tillräckligt många veckor för att bara kunna ha den rullande och få en bra variation på maträtter.

Har försökt sprida ut rätterna med t.ex. fisk en dag i veckan, kyckling en dag i veckan osv. Har dessutom (fast väldigt grovt uppskattat) försökt sprida ut dem efter matlagningstid så det finns någon snabblagad rätt i veckan och endast en rätt som tar lite längre tid. Är så irriterande när man inser att man ska laga mat själv med två barn och bara lyckats handla till maträtter som tar alldeles för lång tid att laga.

Så nu tänkte jag dela med mig av min lista varje söndag sex veckor framöver. Står dagar på rätterna men man väljer självklart själv ordning beroende på vad man är sugen på/har tid med. Vissa dagar har jag lagt in alternativ på liknande rätter så kan man välja. Fredagsmaten är alltid en relativ snabb rätt då jag tycker man oftast är trött en fredag kväll. Då jag inte har recept på många rätter,  så skriver jag en kortfattad beskrivning till dessa. Hoppas ni kan få inspiration till någon ny rätt i alla fall! Fråga om något är oklart.

Här kommer första veckan:

Måndag: Lax med creme fraiche, röd lök, fetaost och quinoa
Tina laxfiléer och lägg i en ugnsform. Salta och peppra. Blanda fetaost, creme fraiche och lite hackad röd lök och bred på. In i ugnen på ca. 200-220 grader. Efter 10 min tar du ut formen och häller 2 dl matlagningsgrädde och smular i en fiskbuljongtärning runt om fisken och stoppar in formen 10 min till. Servera med t.ex. quinoa och sallad eller potatis om så önskas.

Tisdag: Stekt kalkonfilé, rotfrukter i ugn och fetaoströra (kräver mest jobb/tar längst tid)
Skala och dela valfria rotfrukter t.ex. morot, palsternacka, sötpotatis, rödbetor, potatis. Lägg i en bunke häll på lite olja och salt och rör om. Fördela sedan på plåt och stoppa in i ugnen 225 grader ca. 30-40 min. Kalkonfilen skivar du och steker i stekpanna. Smula fetaost och blanda med kvarg/cr.fraiche, hacka gärna i lite soltorkad tomat och basilika samt en aning svartpeppar och servera till som sås.

Onsdag: Sparrissoppa (snabbast om du köper färdig soppa)
Köp färdig och lyxa till den med t.ex. lite räkor/sparris/avokado. Baka gärna detta snabba med goda bröd till om du orkar/har tid.

Torsdag: Broccoligratäng
Koka pasta. Blanda ädelost i ca. 2 dl matlagningsgrädde (brukar använda stavmixer). Stek 2 pkt bacon. Blanda pasta, bacon, broccoli, valnötter i en ugnsform och häll över såsen. Lägg på ost och gratinera sen i ugnen 225 grader tills fin färg ca. 20 min.

Fredag: Valfri Pita
Här tänker jag antingen det recept på lövbiff i pitabröd som jag delade med mig av tidigare och ni hittar här.

Alternativt delar ni en grillad kyckling i mindre bitar. Gör en salsa på avokado, tomat, lite hackad röd lök, limesaft och lite salt och peppar. Blanda kyckling och salsa i pitabröden.

Kommentera

