Veckomeny – 2

Nu har en vecka redan gått. Någon som testat någon rätt eller åtminstone blivit lite inspirerad? Ni måste ju berätta så jag vet om jag ska fortsätta skriva ut mina veckomenyer eller inte.

Den här veckan är det lite mer färdiga recept med länkar till dessa men fråga självklart om något är oklart. Många av dagarna denna vecka har flera liknande alternativ.

Här kommer andra veckan:

Måndag: Lax med romsås, quinoa med findus salladsgrönsaker 
Tina laxfiléer och lägg i en ugnsform sen brukar jag använda Stjänsunds Kryddbods Laxblandning, som bara är att strö på och är jättegod. Dessa kan man hitta på många julmarknader runt om i Dalarna om man inte har vägarna förbi Stjärnsund. In i ugnen på ca. 200-220 grader i ca. 15-20 min. Har inte så bra koll på hur länge eller vilken temperatur, kollar alltid om fisken är klar eller inte och det beror mycket på hur tinad den är. Till romsåsen blandar jag en burk creme fraiche med 2-3 msk majonäs och smaksätter med rom/caviar, lite peppar och dill. Som tillbehör quinoa och valfri fryst grönsaksmix. (Eller färska om man så vill)

Tisdag: Fyllda Kycklingrullader
Hittar man inte den färdiga tunnskivade kycklingfilén vilket jag hittills inte lyckats med så går det bra att ta vanliga och skiva också.

Onsdag: Himmelsk gryta / Fläskfile i ost och senapssås

Torsdag: Klassisk köttfärsgratäng / Spagetti och Köttfärssås

Fredag: Pulled Pork / BLT Sandwich / Hamburgare
Om man inte vill göra egen, så tycker jag t.ex. Icas färdiga pulled pork är jättegod. Den tar bara ca. 30 min att tillaga vilket passar perfekt en fredag kväll. Vi brukar köpa små såna minibaguetter man gör färdiga i ugnen. Sen till det lite sallad och en avokadoröra med mosad avokado, ev. lite creme fraiche, salt, peppar och lite citronsaft.

BLT Sandwich betyder hos oss: Kycklingfile, gärna lite marinerad som steks och skivas. Stekt bacon. Avokadoröra lika den ovan. Tomat och sallad som allt tillsammans serveras på rostmacka som penslas med lite smör/olja med lite vitlök och kryddor i som får färg i stekpanna.

Hamburgare behöver kanske inte sägas så mycket mer om. Finns ju dock massa varianter även på det!

 

2 thoughts on “Veckomeny – 2

  1. Här verkar det finnas en del recept som vi kan bli inspirerade av. För min del får du gärna fortsätta med veckomenyerna, även om vi kör linas. 🙂

Kommentera

