Äppelmuffins och energikakor

Det här med att vara föräldraledig och vara hemma hela dagarna är inte alltid så bra för småätandet. Speciellt inte när man ammar och antagligen är småsugen på något för att man behöver äta mer. (Tror dock inte chokladbollar räknas in där..)

Nu har ett par veckor passerat här hemma utan vare sig chokladbollar, eller annat gott i frysen. Det är säkert jättebra för hälsan men häromdagen tröttnade jag och lyckades baka lite. Ännu bättre var att jag lyckades få Frans att sova i 1,5 h så jag till och med fick göra det i lugn och ro.

Det blev dels Äppel & Kanelmuffins efter detta receptet som blir väldigt bra, om än något komplicerade med någon kanelfyllning som ska i. Sen gjorde jag även en slags energibars efter eget recept. De blev helt ok, men ska modifiera receptet något till nästa gång och innan jag delar med mig. De består i alla fall i stora drag av mixade dadlar, osaltat ekologiskt jordnötssmör, ägg, havregryn och hackade/malda nötter. Tryckte ut massan på bakplåtspapper, gräddade  i ugnen och sen på med ett tunnt lager choklad. Funkar perfekt att ha bitarna i frysen och ska man sen i väg på något och vill ha lite extra energi så kan man ta ett par och lägga i en liten burk och stoppa i väskan. Slipper man köpa såna muslibars och annat som finns i affären och mest innehåller socker. Det jag saknade var dock lite mixade aprikoser i då jag gillar den smaken mer än dadlarna.

äppelmuffins

Kommentera

