Helgrapport och veckomeny – 5

Det har varit en härlig helg, först pysseldag med tjejkompisar och sen en snabbvisit på ett dygn hos barnens farmor i Stjärnsund. Mysigt att kura ihop sig i en stuga framför brasan när det är sånt grått och trist väder. Till och med så lyckades jag ta mig ut på första joggingturen (eller åtminstonde försök till) på 1,5 år och det kändes kul! Jag är ju inte som alla andra som vill ut och springa på våren när det blivit varmt. Mycket skönare när luften är sval och man slipper svettas på samma sätt. Nu hoppas vi bara på att vi håller oss friska så jag kan fortsätta. Vilgot gick och la sig snorig med 37,5 grader på febertermometern så lite nervös blir man ju.

Jisses vad tiden går fort, nu kommer vi redan till femte veckan! Bara en vecka kvar sen ska jag sluta terrorisera er med veckomatsedlar!

Måndag: Laxbiffar
1 liter vatten
2 tsk salt
400 g laxfile utan skinn
4 schalottenlökar, finhackade
1 dl ströbröd
2-3 ägg
Skär laxen i tärningar och lägg i en kastrull med vatten och salt. Sjud under lock i 4 minuter. Dra kastrullen från värmen och låt fisken svalna i spadet. Häll av spadet. Lägg fisken i en skål och mosa den med en gaffel. Blanda i finhackad lök, ströbröd, ägg och krydda med salt och peppar. Blanda till en ojämn smet. Forma till biffar med fuktiga händer och stek dem. Till biffarna brukar vi servera klyftpotatis och Fårösås.

Tisdag: Pasta med italiensk kyckling/Canneloni med kyckling och svamp
Inga kommentarer då jag inte hunnit testa dessa recept ännu. Hamnade dock på matlistan då jag tyckte båda lät goda.

Onsdag: Blomkålssoppa
Snabbt och enkelt! Vill man lyxa till det, kan man hyvla i lite parmesanost och servera med lufttorkad skinka som man torkar i ugnen så den blir knaprig. (på bakplåtspapper, 5-15 min på 150 grader)

Torsdag: Falukorvswok
Det här är inte så mycket recept, mer man tager vad man haver. Jag skär falukorv i strimlor, och steker med t.ex. blomkål, broccoli, paprika eller de grönsaker man gillar. Serveras med pasta, ris, quinoa eller liknande.

Fredag:  Tacos/ Fajitas/ Quesadillas
Här blir det mexikanskt men även det kan man ju variera. Har ni inte testat quesadillas så kan jag verkligen rekomendera recptet ovan!

2 thoughts on “Helgrapport och veckomeny – 5

  1. Det har varit helt suveränt med veckomenyerna! Jag har inte kopierat dem, men absolut hittat inspiration! Vi har börjat äta mer och mer vegetariskt och de gånger vi faktiskt äter kött så är det inte så att vi jublar och tycker att det är jättegott. Snarare att det är väldigt trist. Annars är målet att äta fisk och skaldjur 1-2 gånger i veckan, vegetariskt 1 gång, kyckling 1 gång och gärna soppa 1 gång. Resten blir rester eller vad vi känner för den veckan.
    Igår blev det morotssoppa.

Kommentera

