Veckomeny – 6

Precis avslutat en helg med lite städning, hängt upp adventstjärnor (Ja, jag tjuvstartar absolut om det tänker vara sånt här väder!) varit med V på Hoppis & Skuttis, och fått vara med på ett jättefint dop i Amsbergs Kapell.  Tyvärr så har barnens förkylningar förra veckan nu hunnit ikapp mig och halsen kittlar. Hoppas det stannar vid det.

Här får ni sista veckomatlistan!

Måndag: Panerad vit fisk, potatis och sås
Vilgot är en tacksam kille som äter det mesta men lax (som hans mamma gillar) går inte så jätteofta hem. Dock har jag aldrig sett honom äta så mycket fisk som när jag testade att panera pangasius filéer och serverade med en gräddfilssås och potatis.

Tisdag: Kycklingwok med nudlar
Finns nog massa recept på kycklingwok. Jag tänkte göra det enkelt för mig denna gång och testa en av de färdiga grytbaser som fanns i affären. Till det köpte jag lite broccoli, vattenkastanjer på burk, paprika och morötter. Cashewnötter tycker jag också passar bra i just kycklingwok.

Onsdag: Pytt i panna med frukostkorv/ Frukostkorv fylld med bostongurka
Min variant på hemlagad pyttipanna är att tärna valfria rotfrukter. Jag brukar ta morot, palsternacka, kålrot och sötpotatis. Kokar tärningarna några minuter för att det ska bli lite mjuka och steker sedan allt i omgångar för att få lite stekyta/färg. Sen skivar jag Siljans Scharks frukostkorv, steker och blandar i. Det tar en stund att skala, tärna och steka allt, men det blir gott!

Mycket snabbare alternativ är att göra ett snitt i frukostkorvarna och fylla med bostongurka och sedan lägg på lite ost och in i ugnen. Serveras med potatismos.

Torsdag: Köttfärs Bombay / Kikärtsgryta
Två recept som har hängt med länge hos oss och lite roligare varianter på köttfärssås.

Köttfärs Bombay är väl så nära indisk mat vi kommer hemma hos oss. Den serveras med tillbehör som kokos, banan, gurka och nötter som gör det lite roligare för barnen. Tar man det lite lugnt med kryddningen tror jag absolut denna rätt går hem. En av mina favoriter.

Fredag:  Tapas
Tapas betyder ju smårätter och egentligen är det inte så mycket smårätter över det som blivit att kallas tapas hemma hos oss. Mer av en plocktallrik som kan varieras i det oändliga men hos oss nästan alltid ser likadan ut. Ta en tallrik och lägg på lite ruccola, körsbärstomat, parmaskinka, salami, ölkorv, ägg, avokado, god hårdost i bitar med marmelad och ibland lite bröd. Serveras fördelaktigast med ett glas rött!

Kommentera

