Piratkalas

Jag har nog sagt det förut att jag gillar barnkalas. Jag kan få idéer till barnkalas och fundera på teman och olika idéer långt innan det är dags. Så även denna gång och piratkalaset vi hade igår för Vilgot har funnits i mitt huvud länge. Började köpa lite piratgrejor till honom redan i somras.

Det kan säkert uppfattas som lite för mycket för de flesta men jag gör det bara för att jag tycker det är så himla kul och för att det är så roligt att verkställa de där idéerna som finns i huvudet.

Inbjudningarna till kalaset gjorde jag enkla och skrev ut på beiga papper. Sen rev jag kanterna och färgade dem med en brun stämpeldyna. Inbjudningarna rullades sedan ihop och ett snöre knöts runt där även en etikett med namn på de inbjudna barnen stod. De stoppades sedan i kuvert och skickades och verkade vara uppskattade av mottagarna som tyckte det var lite spännande med det ihop rullade hemliga papperet. Vill man få det kanske ännu mer genuint kan man ta vanligt vitt papper och knöla ihop lite och sen måla med kaffe/soja i vatten för att få det att se gammalt ut.

Vi hade inte bara ett kalas utan två kalas igår. Ett för några av Vilgots kompisar med familjer och ett senare på eftermiddagen för de närmaste släktingarna. Det första kalaset startade halvelva och istället för massa sötsaker serverades en brunch. På sätt och vis kanske det är enklare att bjuda på fika, men försökte göra det relativt med mycket färdigt.

Menyn såg ut som följer:

Sjörövarskepp – Ägghalvor med segel
Bläckfiskar – Korvar skurna för att likna bläckfiskar
Kanonkulor – Köttbullar
Snäcksallad – Pastasallad med gnocchipasta
Piratsvärd – Frukt på plastsvärd
Hajtänder – Ostbitar skurna i trekanter
Hajbete – Goldfish snacks
Gömda skatter – En skattkista med minibaguetter (Kistan köpte jag på en loppis för ett par år sedan)

Efter brunchen fick barnen gå ut på skattjakt och i alla fall några föräldrar kunde dricka en kopp kaffe i lugn och ro. Skattjakten var gjord med ledtrådar som ledde dem runt i trädgården och slutligen kunde de hitta skatten gömd i sandlådan. Skatten var små kalaspåsar med pirattutor (ÖB), chokladpiratpengar (Rusta) och en liten godispåse.

Eftersom jag ville dra ner på fikat och sötsaker så serverades piratcupcakes i stället för tårta. Har tröttnat lite på att baka tårta och la ner mer energi på maten istället. Hade även gjort chokladbollar som även de fick kallas kanonkulor och färdiga Hushållswafers fick bli ”Gå-på-plankan-kex”.

Saften serverades i små glasflaskor som dekorerats och fått svartvita sugrör. Då jag inte hade tillräckligt med glasflaskor sparade jag även några barnmatsburkar och dekorerade och de funkade precis lika bra.

Mycket av det jag använt hittar ni att skriva ut här. Vimplarna, seglen till äggen, dekorationen på flaskorna och några av cupcakedekorationerna finner ni där. Resten av inspirationen till kalaset är som vanligt hämtat från Pinterest.

Om några månader fyller Frans 1 år…hmm undrar vad jag ska hitta på då… 🙂

 

piratkalas 2IMG_0867

piratkalas 3IMG_0861IMG_0852piratkalas 1piratkalas 4IMG_0851

Kommentera

